יום חמישי, 28 באוקטובר 2010

לירושלים לא מגיע.


אני לא חושבת שמישהו פיספס את העניין, אבל אם כן, אז שלום, קוראים לי זוהר, אני פאשיוניסטה וסטייליסטית ירושלמית. למיטב ידיעתי ולצערי אני למעשה היחידה. יש את אדווה היקרה שאני מחשיבה כפאשיוניסטה וכירושלמית אם כי היא לא בדיוק...
למה? בניגוד למה שכולם עלולים לחשוב זה בטוח לא בגלל שאין פה אנשים עם מספיק סטייל, כי יש. פשוט תרבות הבלוגים פחות מוכרת כאן. האמת, שמתחיל להימאס לי המחשבה הזאת של אנשים שלא גרים פה ולא ביקרו כאן בעשור האחרון שלכל הירושלמים אין סטייל ובעיקר - אין חיים ואין מה לעשות כאן. אז זהו, שלא. למען האמת, כשהייתי בת 16 שנאתי את ירושלים והייתי הולכת רק לת"א. טענתי שירושלים יקרה יותר ואין בה כלום(טענה א' נכונה עד היום) אבל כיום אני ירושלמית כבר קצת יותר משנתיים ולמעשה? אין הרבה דברים שיש בתל אביב שאין פה ומה שבטוח זה שיש הרבה מה לעשות פה! ממסעדות טובות ועד מסעדות יוקרה, מפאבים זולים ועד פאבים יקרים ומגניבים, מוזיאונים, תאטראות, מופעים, חנויות משלל סוגים, הרבה היסטוריה ואתרים מדהימים. והכי חשוב(לי), ירושלים פי מיליון יותר אסתטית ונעימה לעין מתל אביב(בעייני). במיוחד לחוקרי אומנות עתיקה וקלאסית עם אובססיה ליוון ורומא(הינט הינט, כחכוך בגרון)
מה שהכי מעצבן אותי זה נושא האופנה והסטיילינג. כן, אנשים בירושלים בהחלט פחות מודעים לאופנה ופחות נעזרים בסטייליסטיות, מאפרות וכו' אבל עדיין, זה ממש לא אומר שאין כאן אנשים  שמתעניינים באופנה ושאין אנשים שיודעים להתלבש היטב ולא, הם כבר ממש לא מיעוט נדיר! בשנים שאני פה אני רואה יותר ויותר ירושלמים שמתלבשים נהדר ויש להם חוש אסתטי מפותח מאוד. מעבר לזה מה שהכי יפה בירושלים זה שלמרות שטרנדים יכולים לפסוח לחלוטין על העיר, אנשים מתלבשים בסטייל נהדר! זוכרים שכל המדינה(כולל אותי) לבשו את השמלות של אמריקן אפירל בסתיו שעבר? בירושלים ראיתי אולי עוד 4 בנות חוץ ממני שלבשו שמלות כאלו. כן, הסגנון פה יכול להיות קצת יותר שמרני, אבל שמרני לאו דווקא = רע ואוונגרד לאו דווקא = טוב. הצחיקה אותי כתבה שבה צילמו סטודנטים בברלין והתלהבו מהלבוש שלהם, כל מה שחשבתי היה "תבואו לבצלאל כל סטודנט שני מתלבש ככה". אפשר להגיד הרבה דברים על הסטודנטים של בצלאל - שהם היפסטרים(שבירושלים זאת מילת גנאי שמשמעותה - לא מתקלחים מספיק) שהם מוזרים, שהם מנסים מידי, אבל אתם יודעים מה? הם אוונגרד! ויש להם ביצים, הם מגניבים ואני בטוחה שאמרו את אותו הדבר על אלכסנדר מקווין בצעירותו.
מי שהסתובב במרכז העיר בירושלים יודע שיש בערך כל 5 מטרים מספרה, סלון, קוסמטיקאיות, מכוני ציפורניים וכו' וכמו בכל מקום - לא כולם המקצועיים ביותר, אבל יש המון והם עובדים פול טיים! הרבה אנשים שואלים אותי על השיער/איפור/בגדים שלי ויש התעניינות עצומה במקצוע שלי ובבלוג שלי מצד ירושלמים. מבחינתי זה מראה על שימת לב ועניין!
מה שמעצבן אותי  אפילו עוד יותר, זה שיש חברות שאוחזות באותה חשיבה מיושנת על ירושלים כעיר בירה ארכאית, עיר בירה רק על הנייר, שאין בה לאנשים עניין באופנה או מראה חיצוני. בד"כ אלו חברות שמתחילות מסניפים במרכז וסביר שהיחצנים שלהם כלל לא מכירים את ירושלים ואת האוכלוסיה שבה. מה שמדהים זה כשאותן חברות מחליטות לפתוח סניפים בירושלים הם אחרים לחלוטין. כשמדובר בבגדים ונעליים אפשר בקלות לשים לב שזו פשוט מאוד לא אותה קולקציה. בזארה ובמנגו שנחשבים אלמותיים בעייני תל אביבים רבים, קשה למצוא משהו ראוי ללבישה בירושלים... יתמזל מזלך אם תצליחי למצוא שמלה שלא נראית דוסית מידי. לפעמים אני מתבוננת בקטלוגים באינטרנט או שחברות שולחת לי לינק לבגד שהן קנו ואני יודעת בוודאות שהוא לא קיים בסניף הירושלמי. האמת היא שיש לי שמלה אחת ממנגו ושמלה אחת מזארה. 
משעשע מאוד שחברות גדולות ויקרות שהחליטו לכבד אותנו בנוכחותן כמו מאק, מנגו, גאפ(יקרה בארץ נו), ניין ווסט, סיגל דקל, ה.שטרן, סכו עור וכו' בחרו לפתוח את הסניפים שלהם ב"שאנז אליזה" של ירושלים, ממילא. למה משעשע? כי זה מראה על מינימום של הבנה לגבי העיר הזו ומרכזי הקניות שלה. ממילא ממוקם כביכול במרכז העיר, אבל לא באמת. ירושלים זו לא ת"א, אנחנו לא הטיפוס שהולך הרבה ברגל(מה לעשות, הרבה עליות ועיר ענקית) ומרכז העיר עבורנו זה יפו-קינג ג'ורג'-הלל-שמאי.  אזור ה"צריכה" הירושלמי ביותר הוא מרכז העיר או קניון מלחה. עבור 90% מהירושלמים ממילא הוא באמת שאנז אליזה. רחוק, גימיק תיירותי וסתם יקר. ירושלים ידועה כעיר שמלאה במרכזי קניות מיותמים - בניינים שנבנו למטרת קניון שפשוט הפכו לשוממים כמו בניין כלל, קניון גילה, אפטאון בגילה, בניין האחים ישראל ואני בטוחה שאני מחסירה הרבה מאוד שאני סתם לא מכירה. אני חושבת שחשיבת החברות האלו היתה שממילא הוא מרכז קניון אלטיסטי, טעות...הוא סתם תיירותי ואין שם מותג אחד שתייר לא יכול להשיג בחו"ל ברבע מהמחיר שלו בארץ.
השבוע קרה משהו שגמר לי את הפיוז האחרון שלא נשרף והחלטתי שנמאס לי לשתוק, חברת האיפור המקצועית והאגדית "מאק" איכזבו אותי בענק.  לטובת כל אלו שלא גרות על הפלנטה הזאת אני אקדים קצת על מאק. מאק היא חברת איפור מקצועי שנוסדה בקנדה(אם אני לא טועה). היא חברה ששייכת לקונצרן "אסתי לאודר" והיא אחת החברות המובילות בתחום האיפור בעולם כולו ובארץ בפרט. המלצתי על מוצרים שלהם עשרות פעמים בבלוג ומחוצה לו. יש להם כמה מוצרים שאינם בני תחליף בעייני ומנגד כמה מוצרים שממש לא מיוחדים בעייני. הייחוד הגדול של מאק היא שהחברה חרטה על דגלה את החדשנות. בממוצע, פעם בחודש יוצאת קולקציה מוגבלת במאק(לפחות ברובה). חלק מהקולקציות קשורות לסלבז ומעצבים - אלכסנדר מקווין, ליידי גאגא וכו'. לחלק של theam כלשהו אחר כמו קולקציה שחורה, קולקציית דובדבנים ומידי פעם יוצאת קולקציות בשיתוף עם דיסני האגדיים.
לפני הסיפור שעיצבן אותי, אספר לכם שמאק פתחו לראשונה חנות בירושלים לפני שנה - שנתיים. הם כמובן פתחו אותה בממילא. החלטה טיפשית כאמור... אבל מעבר לזה, יש לי וללקוחות אחרות בערך מיליון בעיות עם החנות הזאת. ראשית, החנות קטנה וצפופה ברמות מפחידות. עם 2-3 מאפרות בחנות יכולות להיכנס בלחץ עוד 3 לקוחות לפני שזה הופך לקלסטרופובי. עוד דבר טכני הוא שהחנות חשוכה בטירוף, אין סיכוי לקנות שם איפור לא בשעות הבוקר. מעבר לזה, כמעט(ויש יוצאות דופן,לכן כמעט) כל המאפרות בסניף הזה פשוט מתייחסות ללקוחות בצורה מתנשאת ולא נעימה כלל. יצא לי גם לראות התנהגות מגעילה ביניהן, לידי וליד חברה 4 מאפרות פשוט התווכחו בצעקות אחת עם השנייה תוך התעלמות מוחלטת מאיתנו. במאק ממילא כדאי שתיראי שיש לך המון כסף, אחרת פשוט לא ישימו לב אליך. עד כדי כך שרק שם, אני תמיד רואה בחורות דוחפות אצבעות לתוך מוצרים ומאפרות כלל לא שמות לב. בגלל שירושלמיות לא מכירות את המותג כי מה לעשות, זה חדש כאן, לא נדיר לראות שכל המאפרות בחנות עסוקות בלאפר מישהי באיפור מלא ואין מי שיעזור לך. אגב איפור, הן תמיד(!) מאופרות הרבה פחות יפה מהמאפרות התל אביביות ועם הרבה הרבה פחות מעוף ויצירותיות. הדבר שהכי כיף בקולקציה חדשה זה לראות את המאפרים המשוגעים והכ"כ מוכשרים של מאק משתגעים לחלוטין איתה! באופן כללי, האווירה שם לא נעימה והסיבה היחידה מבחינתי לקנות שם היא נוחות. האמת היא שמעולם לא ביצעתי שם רכישה עצומה כמו במאק בעזריאלי כי פשוט לא נעים לי להיות שם. כדי לקנות ב 1000 ש"ח אני צריכה להיות בחנות חצי שעה לפחות. בחיים שלי לא הייתי שם יותר מ 10 דקות.
למי שלא חבר שלי בפייסבוק ופיספס את האיזכור פה, אני פחות או יותר ספרתי את הדקות עד ליום חמישי הקרוב שבו היתה אמורה לצאת הקולקציה הקרובה של מאק. קולקציית ה"נבלים" של דיסני. ידעתי על הקולקציה בערך לפני חודשיים והגעתי למאק בירושלים, תפסתי את המאפרת שנראתה לי חביבה ביותר, שוחחתי איתה, נתתי לה את מספר הטלפון שלי וביקשתי שתתקשר אלי ותודיע לי מתי הקולקציה יוצאת כשהיא תדע, תוך כדי הבטחה שאני אשאיר בחנות הרבה מאוד כסף כשהיא תגיע. ספרתי את הדקות ולבסוף התברר שהיא תגיע ביום חמישי, מחר. הייתי במאק ממילא ביום חמישי שעבר, ראיתי את המאפרת ווידאתי שהיא זוכרת אותי, היא אכן זכרה. היא ועוד מאפרת הבטיחו לי שהקולקציה תהיה שם ביום חמישי על הבוקר "בוודאות!". הלכתי לבית שמחה וטובת לבב רק כדי לגלות כמה ימים אח"כ שהקולקציה אכן מושקת מחר, אממה? היא תגיע לראשון, אשדוד, ת"א, רמת אביב ולירושלים לא תגיע.
ואני שואלת: למה?!?!בשם האלוהים!!!!!!!!!למה?!?!מי האידיוט שמקבל את ההחלטות האלו ועל סמך מה בשם האל?
גם ככה זה מעצבן בטירוף שבחו"ל יש תאריכים מדוייקים ליציאת קולקציות ובישראל הכל תמיד נשמר בשושו ועוד אחרי שבין כה הקולקציות מתעכבות בגלל משרד הבריאות הדבילי שלנו. מה שעוד יותר עיצבן אותי, זה שאחרי שחטפתי את העצבים של החיים על מאק והחצנתי את רגשותיי העזים בתפוז ובפייס, פנו אליי בחורות ירושלמיות וסיפרו לי שלהן המאפרות הירושלמיות בחנות סיפרו מזמןןןןןןןן שככל הנראה הקולקציה לא תגיע לירושלים. אני לא מבינה, מה כי אני לא מקורבת אז צריך לשקר לי? לסבן אותי? ועל סמך מה מחליטים איזו קולקציה להביא לכאן או לא? למה לירושלמיות לא מגיע? אם אתם רשת וכשזו שמכבדת את עצמה ומתיימרת להיות מקצועית, מוצר שקיים צריך להימצא בכ-ל הסניפים שלכם אלא אם מדובר בפרו. למה באזור ת"א יש שתי חנויות ובשתיהן היא תהיה ובירושלים לא? ויותר מוזר, למה אני לא יכולה לשלם מראש ולבקש שישלחו לי לירושלים? הלא זוהי רשת! כשהייתי בת 16 מובטלת ומשועממת(וגרתי הרבה יותר קרוב!) נסעתי לת"א להשקות של קולקציות.כרגע לנסוע לת"א זה לשרוף יום מבחינתי. ואפילו שיש לי יום חופש החלטתי שלא אסע ולא אקנה את הקולקציה. אני לא יכולה להחרים את מאק כי יש להם מוצרים מנצחים שאינם בני תחליף אבל דבר אחד בטוח, את הקולקציה הזאת אני מחרימה. מעניין לי את הסבתא כמה מוצלחת ומיוחדת היא, אני לא קונה אותה. ולא רק, אני מחרימה את הסניף הירושלמי. נמאס לי, באמת. הכסף שלי לא שווה פחות מהכסף של התל אביביות וחברותיי בשאר חלקי הארץ ומגיע לי לקבל את אותו שירות כמו שהן מקבלות. אם זה יידרוש ממני לנסוע לת"א  פעם במיליון שנה ולהתאפק - שיהיה. אתן שואלות:"מה ההבדל, הלא הכסף מגיע לאותו מקום!" יש הבדל. האמינו לי שיש הבדל כשסניף אחת הופך לפחות ריווחי. זו המחאה הקטנה שלי. מאק הפסידו לקוחה בחנות בירושלים שמין הסתם בגלל הריחוק מת"א תקנה פחות והפסידו וואחד יחצנית. 
*הבהרה חשובה מאוד: בשום שלב פה אני לא אומרת שתל אביבים ומרכזניקים פחות טובים בלה בלה בלה ואני ממש לא חושבת שיש תחרות. אני יוצאת נגד התנהגות שאני רואה מאנשים שגרים במרכז,אני בעד "שיוויון זכויות" גם לירושלמים ונגד טעות שיווקית עצומה של אנשי שיווק תל אביבים. זה הכל, אין לי כלום נגד תל אביב(חוץ מזה שממש לח שם!) או נגד תל אביבים(חצי מהחברים שלי כאילו?) אז נא לא להאשים אותי בשטויות במיץ עגבניות*
לעניינים פחות מדכאים. אני יודעת שאתן מתות על תמונות, צילמתי לכן כמה אאוטפיטים היישר מירושלים שהופכת לחורפית מרגע לרגע...
ביום היחידי שהיה עדיין קצת קייצי... עגילי ושרשרת דובדבנים, איבזור שמשמש אותי המון!
הלוק שעליו שמעתי אולי הכי הרבה פעמיים בחיים שלי "זה יפה אבל לא יותר מידי?" אצלי אין יותר מידי ואין הבדל גדול מידי בין יציאה לפאב או לאוניברסיטה. ההבדלים נוגעים יותר לאשר אורך השמלות,גובה העקבים ועומק המחשוף.
בשלב שהתחיל להיות עוד יותר קל.אותו איבזור מהתמונה הראשונה.
אכן כן!שמלה של אמריקן אפירל מהסתיו שעבר. בעייני היא אחלה של שמלה! יכולה להיות קז'ואלית עם סניקרס וסקסית עם עקבים. הצבעים קצת מוזרים, העגילים,שרשרת,סיכה,שמלה - באותו צבע. האיבזור של קסטרו למעט השרשרת שהיא של יעל שטיינברג.
ורכישת השבוע שלי: שמלת סריג מהממת מרנואר!נעימה בטירוף, אהבתי את העיצוב שלה, 220 ש"ח. סביר בעייני. הצינזור הוא כי התעצלתי לשים טופ כשצילמתי D: (כן, יש לי בטנון. לא, זה ממש לא מפריע לי)
ורכישה שפשוט לא צילמתי!שמלה חמודה לגמריי מאייטץ' אנד או, בערך 140 ש"ח!
ולקראת הסוף:
פתחתי קבוצה לבלוג שלי! אתן מוזמנות להצטרף ולהנות מעידכונים שוטפים, תמונות, טיזרים לפוסטים וסתם להיות בקשר יותר ישיר איתי.
ציטוט השבוע:מישהי מהלימודים:"כשאמא שלי ראתה אותך היא היתה קצתה בהלם מהסגנון שלך. היה לך איזה פרח ענקי על השיער והיא אמרה שאת ממש "כרמן"" לקחתי כמחמאה :)
אנקדוטה: המילה פאשיוניסטה מורכבת מהמילה האנגלית Fashion והסיומת האיטלקית ista שהיא לא דווקא נקבית אלא פשוט סיומת של מקצועות מסויימים. משמעות המילה: מישהו/י שעוסק/ת באופנה. למעשה המילה פאשיוניסטית, היא הטייה ניקבית על מילה שכבר מוטת באיטלקית על בסיס אנגלי. כלומר, בלאגן רציני אמיתי :)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה