יום רביעי, 20 ביולי 2011

ML, אתם מוכנים להתאדות???


ההתפתחויות שסבבו את המותג ML או מתאים(משמין) לי לשעבר בשנה האחרון ככלל ובשבוע האחרון בפרט גרמו לי לרצות לצרוח ממש בקול:

"תגידו, מי אחראי על הדבר הזה?! חבורה של מטומטמים, או חברה של מפגרים?!"

למי שלא בקיאה בתחום - ML היא אחת משתי רשתות בודדות שיש בארץ שפונות לפלח השוק של המידות הגדולות. יש אותם ויש את "עונות" וכרגע נראה שML הולכים וטובעים בזמן שעונות דווקא הולכים ומשגשגים. מידות גדולות אגב זה דיי נזיל פה בארץ. ML ועונות מתחילים ממידה 42. אני במידה 42(בד"כ), אני לא חושבת שאני אמורה לקנות בגדים בעיקר בחנויות למידות גדולות, אבל זה מה יש כשה 42 הפך ברוב החנויות למצרך נדיר או התכווץ לגודל של 38.



הטעות הראשונה של ML היתה להפוך ל ML. בהתחלה הם נקראו "מתאים לי" והיו לחלוטין מזוהים עם מידות גדולות. מידות גדולות אמיתיות. אני קניתי שם כשהייתי במידה 46, והייתי במידה הכי קטנה שלהם. מתישהו במהלך הדרך, אני אפילו לא זוכרת מתי, הם הפכו להיות ML מתוך בחירה שלא להיות מזוהים אך ורק עם מידות גדולות. כי כידוע, להיות מזוהה עם שמנות זה הדבר הכי גרוע שיכול לקרות לך, במיוחד במדינה שבה המידה הממוצעת היא 42. נו, שוין. אני חושבת שאז הם גם התחילו לייצר בגדים ממידה 42. והגרוע מכל היה שהם תלו על הקולבים רק את המידות הקטנות, הגדולות היו קבורות בבושת פנים במחסנים. הם עשו טעות ענקית, כי הם ירו לעצמם ברגל.
הרי זה לא סוד שאין בישראל איפה לקנות בגדים במידות גדולות. ואפילו שהבגדים שלהם באיכות נוראית, המחירים בשמים והעיצובים בינוניים עד סבתאים להחריד - היה להם קהל קונות נאמן. משתי סיבות עקריות: האחת היא שאין הרבה אופציות אחרות כשאת במידה 46 וצפונה. והשנייה היא שרוב הנשים במידות גדולות מתפשרות על בגדים מכל הבחינות וחושבת לעצמן "רק שיעלה עליי".
אחרי הטעות הראשונה של מתאים לי, בשילוב עם הבגדים שכבר אמרתי מה הבעיות איתם ובתוספת העובדה שנשים מלאות ושמנות גם בארץ החלו לפתח מודעות למראה החיצוני שלהן, החלו לרצות בגדים יפים ומחמיאים ולא שקים אפורים, קמה זעקה בקרב הקונות. רבות חשו נבגדות ואחרי הצגת קולקצייה סבתאית במיוחד שעמוסה בפאייטים נדבק להם השם "משמין לי" והצרכניות זעמו. קול הזעקה של פורום אופנה מלאה הגיע עד לעיתון ו ML עשו מעשה.
הם שכרו כיועצת קריאטיבית את יעל רגב. אחת "משלנו". בלוגרית אופנה, שמנה, ישראלית שהיה לה טור בווינט. אפעם לא הסתרתי את דעותיי לגביה, לא אהבתי אותה ואת סגנון הכתיבה שלה. בעייני הצטיירה בחורה שמנה שלא מתלבשת טוב, אלא סתם צעקני ולא מתאים למידותיה והכי גרוע - מהכתיבה שלה נשפכו קיתונות של שנאה לשמנות, של שנאה לעצמה, של רזון עז להיות רזה. יש מי שזה דיבר אליה, אותי זה בעיקר עיצבן. כי יש לי בעיה עם אנשים ששונאים את עצמם ויש לי בעיה עם אנשים ששונאים שומן וסוגדים בטירוף לרזון.
אבל מתאים לי עשו את עסקאת חייהם. קודם כל - הם השתיקו אותה. את הבלוגרית שלא סתמה את הפה לגבי כמה שאין פה בגדים למידות גדולות וכמה שהקולקציות משעממות וחסרות כל טעם. שנית, הם גרמו לקונות, במיוחד אלו שלא הכירו אותה קודם, לחשוב שהם שכרו אחת משלהם, שתעשה שינוי ממשי ואמיתי וע"י זה הם השתיקו גם אותן. שלישית, הם מצאו מישהי שלא תפסיק לספק כותרות שערורייתיות בגלל הפרסונה שהיא והפה הגדול שלה. 
אחרי תקופה יעל רגב נכנסה לפורום אופנה מלאה ואמרה שהיא רוצה לשמוע מה אנחנו רוצות, מה חסר לנו. פייר? רוב הנשים כתבו שחסר להן מאוד פריטי בייסיק, שמפריעים להן המחירים האסטרונומיים, האיכות הירודה והיתה בקשה גדולה לשמלות יפות. אחרי זה יעל פתחה עוד הודעה והודיעה כמהשהיא מאוכזבת מאיתנו כי היא ציפתה לזה שאנחנו רוצות טרנדים פשוט במידות שלנו. האמת? הייתי דווקא מאוד גאה בבנות הפורום הזה שהבינו שטרנדים לא הולמים את כולן. הן חיפשו פריטים קלאסיים, על זמניים שיחמיאו להן. היא רצתה לדחוף את הטעם שלה והאג'נדה שלה - מכנסיים עם פנסים, אוברולים, הדפסים כאלו ואחרים - שדווקא לא ממש משכו אחרות (וטוב שכך! כי אלו דברים שמחרידים על שמנות). כבר אז הבנתי שהישועה לא תבוא ממנה. קודם יצא הקטלוג ותמונות היח"צ שהיו מבטיחות, ואז הגיעה הקולקציה לחנויות, אותה איכות, אותם מחירים, אותם דגמים מכוערים, הרבה שחור ופאייטים. היה אוברול מנומר, הייתה שמלה מוזרה, היו פריטים שהיה כתוב עליהם "יעל רגב" בענק. אבל זה ממש לא היה לטעמי. חלק אחר של הקולקציה פשוט לא הופיע בחנויות. למרות שהוא היה בקטלוג.

אחרי תקופה קצרה או בו זמנית הם שכרו את גאלה רחמילביץ'. סטייליסטית שמגדירה את עצמה כסטייליסטית למידות גדולות. גם לה יש בלוג. האמת? לא התעמקתי יותר מידי. קודם כל, סטייליסטית יודעת לעבוד עם כולן! סקיניות, רזות, רגילות, מלאות, שמנות, דתיות, צעירות ומבוגרות. גם מה החוכמה בהלביש נשים שנראות כמוך? זה הכי קל בעולם. לי היה עד היום מהכל באמת. אני לא רואה צורך להגדיר את עצמי. ואחת הלקוחות המרוצות שלי היא בחורה ששוקלת חצי ממני. מעבר לזה, ראיתי כמה תמונות שלה, לא אהבתי בכלל את הסגנון שלה שמזכיר את יעל רגב ולכן לא מפתיע ששתיהן נבחרו. ואחרי שהיא הצהירה שסטייליסטיות במינוי עצמי הן לא סטייליסטיות ממש לא פיתחתי אהבה עזה אליה. אבל אמרתי נו טוב, לפחות יש לה ידע והיא למדה. אבל לא, גם השפעות שלה לא ראיתי על הקולקציה. אבל מה? גם היא סתמה את הפה לגבי ML. עוד ניצחון עבורם.
בשבוע האחרון היו כמה התרחשויות ששברו את גב הגמל. הראשונה היתה כתבה שפירסמה את יעל רגב ב XNET. אפשר להגיד שאנשים שונים קראו אותה אחרת, אנשים שהבינו אותה כמו שאני הבנתי כונו "טוקבקיסטים טיפשים", אני חושבת שאפשר להגיד עליי הרבה דברים, אבל אני לא מטומטמת, אין לי בעיות בהבנת הנקרא ובטח שלא קשה לי לזהות "גימקים" שמושכים קוראים כשאני רואה אותם.
יעל רגב פרסמה כתבה שנקרא "אמא'לה, אני גזענית" אם מסובבים את זה אפשר להגיד שהיא ניסתה להציף את השאלה למה אין מספיק דוגמנים כהים בתעשייה. אני חושבת שהיה שם משהו אחר, אני חושבת שהיא התוודה באמת שהיא גזענית. היא כתבה שהישראליות לא מתחברות לאסטתיקה השחורה, אלא לאירופאית הבהירה. שאנחנו לא נקנה מדוגמניות כהה, שבגלל זה היא לא היתה "שוכרת" את טיירה בנקס בתור פרזנטורית שלהם. היא כתבה שלכל השחורים, יש את אותן פנים בעיניה. אני נגעלתי והזדזעתי מהכתבה הזאת בטירוף.... קודם כל, כמה לא מחוברת למציאות את יכולה להיות? נאמר שכן, אנשים יקנו רק ממי שדומה להם, האם יש במדינת ישראל רק אירופאים? חצי מהמדינה הזאת היא שחורה ברמה כזאת או אחרת.
ולהגיד שלכל הכהים יש את אותן פנים זה פשוט מחריד ברמות אחרות בעייני. מהר מאוד הופיעה בפייסבוק קבוצה של אתיופים שקראו לפיטוריה, הטעות שלהם היא שהם יורדים לרמה שלה, מקללים ומגדפים ולכן הם לא ישיגו כלום, אבל הם נפגעו. הטוקבקים זעמו.
כמה ציטוטי מפתח:
אפילו את אחת הנחמות הגדולות והבודדות של חיינו מצפים מאיתנו להקריב לטובת הכלל, והפעם אני לא מדברת על אכילה בולמוסית של ג'אנק כימיקלי, אלא על הנחמה הטבעית שאנו מחפשים בהזדהות עם הדומה לנו, או לפחות בלגלוג על השונה. הדרישה להזדהות עם השונה היא הרי בלתי נסבלת. מדוע, לעזאזל, שארצה לחבק את השונה ולדאוג לרווחתו? בבקשה, אל תכריחו אותי, וחוץ מזה, אני עסוקה תחת כרגע."

 איך אפשר לגרום לנשים ישראליות להזדהות ולרצות לקנות בגדים מבחורה שחורה? מה למלכה האפריקאית האקזוטית הזאת ולבנות ישראל אכולות אג'נדת האסתטיקה המזרח אירופאית?"

"
 האסתטיקה של היופי השחור מפחידה אותנו. תודו. ממש כמו שוואגינות מבעבעות מפחידות הומואים. בדומה לשמנות ולסינים, גם אנשים שחורים תמיד נראים לנו כמו בליל ישויות נטולות פנים. אנחנו בקושי מצליחים להבדיל ביניהם ולזהות אותם, אז איך נצליח להזדהות איתם?"
יש לי תיקייה במחשב בה אני שומרת כל מיני תמונות השראה של בנות מגניבות מבלוגי אופנה בינלאומיים. אני חוששת שאין לי בתיקייה הזאת אפילו תמונה אחת של בחורה כהת עור. נדמה שרק הלבנות מצליחות להפוך אצלי לאובססיות סטייל. אני ממש זוכרת את עצמי נתקלת בתמונות מגניבות של נשים שיקיות כהות עור ומוותרת על שמירת התמונה שלהן בהיכל הסטייל האליטיסטי שלי. משהו פשוט הרגיש לי לא נכון. גיליתי על עצמי שאני אשכרה גזענית."
הכתבה:  http://www.xnet.co.il/fashion/articles/0,14539,L-3085172,00.html במקור, לא היה סימן שאלה בכותרת!
ולא, אין פה עניין של טעם אלא משהו הרבה יותר חמור. לא לטעמי גברים כהים אז אני לא יוצאת איתם. זה לא מונע ממני לחשוב שהם יפים להחריד, מושכים מאוד, יש להם גוף הורס וזה לא ימנע ממני להגיד שמישהו כהה נראה טוב. ובכל אופן, זה הטעם שלי בגברים. לא משהו שישפיע על אנשים שאשכור לעבודה או שאחרים ישכרו....
אחרי המהומה, יעל פרסמה "התנצלות" או יותר נכון "הבהרה" כי היא לא התנצלה. היא פשוט הסבירה שבגלל שהיא שמנה, יהודייה והיא אישה היא מבינה מיעוטים, ולכן האחרונה שתהיה גזענית. והיא גם הסבירה שהיא השתמשה בשפה גבוהה שלא הובנה נכון. אז קודם כל, זה ידועה מבחינה סוציולוגית שמיעוטים שחוו גזענות ואפליה הם הגזענים הגדולים ביותר. בישראל למשל - היהודים הגרמניים הפלו את היהודים ממזרח אירופה, ואז בארץ היהודים ממזרח אירופה הפלו את היהודים מארצות האיסלאם ובהמשך היהודים מארצות האסלם הפלו את הערבים, הרוסים שחשו גזענות מפלים אתיופים.... זה מעגל בלתי נגמר. ולומדים את זה במבוא לסוציולוגיה בשנה א'. אז אין לה באמת תירוץ. ולהגיד "לא הובנתי נכון" זה הדבר הכי טיפשי בעולם, כי שוב היא מפילה את האשמה עלינו ולא לוקחת אחריות.
ודיי כבר עם הקטע הדבילי הזה של להגיד דברים בלי לחשוב ואז להתנצל. הכוונה שלכם היתה ברורה בפעם הראשונה וההתנצלות היא כוסות רוח למת. אף אחד לא מאמין לזה!!!
ההבהרה: http://www.xnet.co.il/fashion/articles/0,14539,L-3085312,00.html

בהתחלה ML פרסמו תגובה שתמכה ביעל והחמירה את המצב, היח"צנית שלהם אמרה שיעל "העלתה למודעות את הבעיה שיש לאנושות להזדהות עם השחורים"  האנושות? מול השחורים? הם לא חלק מהאנושות? אחרי כמה שעות הם התנערו ממנה ואמרו שהכתבה הזאת לא קשורה אליהם. אז מתאים לי יקרים, ML, וואטאבר.... ברגע שאתם מעסיקים מישהו, ועוד מישהו שהוא חלק מהמדיה בצורה כל כך אינטנסיבית, כל מה שיוצא לו מהפה ישר מזוהה איתכם. זה א-ב של יח"צ. באמת. ואתם יודעים מה? אם דיור יכלו לפטר את ג'ון גליאנו בגלל התבטאות גזענית, אני בטוחה שאתם יכולים לפטר את היועצת שלכם על כתבה כל כך מזעזעת! והעורך של Xnet צריך פשוט להתבייש בעצמו שהוא אישר פרסום של כתבה כזאת.

בנוסף לכל זה, מתאים לי צילמו השבוע את קטלוג החורף שלהם וצילמו את נועה תשבי שוב, ל Xnet. בכתבה נועה מסרבת להגיד מה המידה שלה, חוזרת שוב ושוב על זה שזה לא משנה, אבל היא לא במידה  34, אלא נורמלית, רגילה והיא גם מדגישה שML זה לנשים רגילות פשוט... היא נראית שם בהסחפות מידה 40. באותו וידאו, רואים את המעצבת של מתאים לי מציגה בגדים. היא מדברת בשפה עילגת ביותר, טועה בשמות של טרנדים, מציגה דברים "טרנדיים" שחלפו מהעולם והיא נראת פשוט נורא. כמו מישהי שאין לה שום זיקה לאופנה ואין לה חוש טעם בשיט.
כמה דברים - רק במדינת ישראל הפרזנטורית של חברה שמיועדת למידות גדולות, היא לא גדולה בכלל. רק בישראל היא לא אומרת מה המידה שלה במקום לשאת בגאווה את המספר 46. רק בישראל חברה יכולה להיות בכזאת הכחשה עצמית. כי אני עדיין לא פגשתי בחורות במידה 40 שקונות שם. גם בנות כמוני שהן 42-44 עושות מאמצי על ומחפשות בגדים בחנויות אחרות כדי לא לקנות שם.
ורק פה, מעצבת יכולה להראות ולהשמע ככה. וניחא, הייתם נותנים למישהי אחרת לדבר...אבל לא. אין שכל. טוב, לפחות עכשיו אנחנוו יודעים למה הבגדים נראים כמו שהם נראים...
הסרטון:  http://www.xnet.co.il/fashion/articles/0,14539,L-3085349,00.html
א
גב הפרסום הקרוב של הסרטון והשערורייה, רק מחזקים את ההרגשה שהשערוריה הוזמנה מראש...
ML הגיע הזמן שתתאפסו על עצמכם!!!
תחליטו מה קהל היעד שלכם, תשפרו את האיכות, תורידו מחירים, תשכרו אנשים איכותיים שמבינים באופנה ובבחורות גדולות באמת, תהיו קשובים לקהל, תשכרו כמה מנהלי יח"צ תותחים, או שתסגרו את הבסטה.
אני מתביישת בשבילכם.
באמת.

נ.ב
טלי גיאת, דוגמניות למידות גדולות שהיא באמת גדולה, התחילה לכתוב בפייסבוק שלה מעין בלוג, על התעשייה. "האמת המכוערת"
 http://www.facebook.com/notes/tali-giat/the-ugly-truth/256497401031480
נ.ב.ב

בשבוע הבא, ב 28, אני חוגגת יום הולדת 22, בין יתר החגיגות תהיה מסיבת שנות ה 2000 בתקליט שאת המוזיקה ערכה חברתי היקרה ליטל, וזאת בעצם מסיבה משותפת שלנו ואבל היא המונית ולכן כולכן/ם מוזמנים! התקליט, רחוב הלני המלכה בירושלים, שעה 22:00.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה