יום חמישי, 3 במרץ 2016

Paleo life


*אזהרה, פוסט זה לא יהיה חביב בעייני טבעוניות, צמחוניות ויכיל תמונות של בשר ו"גוויות" אז בבקשה, תדלגו עליו. תגובות נאצה והטפות למינהן פשוט ימחקו לאלתר.
ובאותה נשימה אני אגיב שאני מאמינה בכל מאודי שאנחנו אמורים לאכול בשר,דגים וביצים ושזה בריא לנו. אבל אני מאמינה שאנחנו צריכים לשאוף שעד שהם יגיעו לצלחת הם יחיו חיים טובים מאוד ולא כמו שהם היום. אני ממעטת מאוד בצריכת עופות גי הם חיים חיים מחרידים, רוב הבשר והגבינות שאני קונה הם מבקר שנקרא "גראס פד" כלומר גדל במרעה ולא מאובס בכלובים. כמוני גם רוב הפליאוליתים שאני מכירה ולכן להגיד שאנחנו ההיפך מטבעונים ושאנחנו אכזריים זה פשוט לא נכון. הלוואי שכל האומניבורים היו מקפידים שהבשר שלהם יגיע ממקור שגידל אותם בכבוד כמונו..

טוב אז כל מי שעוקבת אחרי התמונות שלי שמה לב שירדתי קצת במשקל לאחרונה.
האמת היא שלא ניסיתי לרדת ואני מאמינה שאני לא ארד עוד, רציתי לחזור למידות טרום הריון+הנקה ואכן חזרתי, אבל לא עשיתי מאמץ מיוחד בשביל זה ואני לא בדיאטה, מה שעשיתי לפני בערך חצי שנה זה עברתי לתזונה שנקראת פליאו. הרומן שלי עם פליאו התחיל עוד לפני ההריון כשחברה טובה שלי התחילה וירדה במשקל בצורה מטורפת. זה היה נשמע לי מעניין אז התחלתי פה ושם לקרוא על זה, בעיקר בלוג המופלא של דעאל שלו מר קדמוני שהוא גם מאוד אינפורמטיבי וגם כתוב מעולה. היום זה כבר אתר של ממש אבל בזמנו היה בלוג חביב שעשה לי המון המון סדר. המון בנות ביקשו ממני להנגיש את החומר ולכתוב במילים של על פליאו אז הנה.


פליאו נקרא לפעמים דיאטת האדם הקדמון למרות שכל פליאולית יגיד לכם שאנחנו לא באמת אוכלים כמו האדם הקדמון. אנחנו כן אוכלים בצורה שבה בני אדם אכלו במשך הרבה מאוד שנים, לפני המהפכה החקלאית. אבל פליאו זה ממש לא רק אוכל, פליאו זה אורח חיים. נכון, בטח שמעתם את זה כבר בצורה כזו או אחרת על "אורח חיים בריא" אבל בפליאו זה באמת קורה ולכן הפליאו תפס אותי כל כך חזק. כי תמיד חיפשתי לשפר את הבריאות ואיכות החיים שלי.דיאטה במובן של ירידה במשקל תמיד לא הייתה העניין עבורי. אני בכלל לא נשקלת.


אז על מה מבוססת התזונה?
התזונה הזאת מבוססת על המון חלבון ושומן מגוונים שעיקרו מן החי (ביצים, דגים, בשר, הודו, איברים פנימיים – אנחנו לא בוחלים בכלום וטוב שכך כי איברים פנימיים מכילים המון דברים שטובים לנו), המון ירקות, שמנים טבעיים בכבישה קרה (שמן זית, קוקוס) , ומעט פחמימות מאוד מסוימות, כמו אורז בסמטי, תפוחי אדמה, בטטה וירקות שורש(שלא ממש מומלצות למי שמנסה לרדת במשקל)
.
מה לא אוכלים? קודם כל מזון מעובד. ומזון מעובד כולל גם פריכיות אורז, חטיפי אנרגיה "בריאים", רוטב סויה, שמן קנולה או תירס. גלוטן ודגנים, כולל קוואקר,שיפון וכוסמת שנחשבים בריאים. וכמובן, סוכר. לא אוכלים גם את רוב הקטניות (בעיקר המיובשות, אפונה ושעועית ירוקים הם בגדר ירק. פחמימה בתכלס,אבל לא ניכנס לזה). ולא אוכלים גם זרעים ותירס.
מוצרי חלב – יש המלצה לפחות בחודש הראשון להימנע כדי לבדוק שאין רגישות או איזשהן תופעות לוואי ממוצרי חלב(מיגרנות, התקעות במשקל, כאבי בטן וכו') וכשמחזירים אותם מומלצים מוצרי חלב עם אחוזי שומן גבוהים. יוגורט יווני, גבינות שמנות, שמנת וכד'. יכולה להעיד שאני למודת ניסיון, מוצרי חלב שמנים הם סבבה לי, חלב ניגר הוא אסון. אנחנו אוכלים מוצרי חלב אבל ממש במידה.
כן, מותר לאכול דבש, סילאן, ומייפל שכן הם לא סוכר לבן מעובד. אבל הרעיון הוא להיגמל מהצורך הזה במתוק וההתמכרות אליו וזוהי התמכרות לכל דבר. רוב הפליאוליטים ממליצים להתחיל מאתגר שבו אוכלים דברים מאוד מסויימים, מנקים את הגוף ונגמלים מסוכר וגלוטן ולא תאמינו כמה מדובר בהתמכרות ובגמילה לכל דבר. הרעיון הוא לא לחפש תחליפים "כשרים". יש לחמים "פליאו" וקינוחים "פליאו" אבל אני מזהירה, אני ניסיתי פעם אחת וזה מאוד מחזיר להרגלים הישנים. אני לא ממליצה.




מספר הארוחות בפליאו נע בין 3 ל 2 ביום. העקרון בפליאו הוא מספר ארוחות גדולות ומרווחות אחד מהשניה. אוכלים רק כשרעבים באמת ובכל ארוחה אוכלים לשובע ולא נשארים רעבים ולא אוכלים כלום בין הארוחות, כי נותנים לקיבה זמן לעכל ולנוח בין הארוחות. זה אחד השינויים הכי מהותיים עבורי, רוב חיי הייתי על סוגי תזונה שההנחייה בהם היא ל 3 ארוחות גדולות ו 2-3 ארוחות "ביניים" של  פירות או יוגורט או שיט כזה. אני עד עכשיו נאבקת עם עניין הנשנושים. הרעיון הוא להקשיב לתחושות רעב ושובע ולתת לגוף לעבוד בנחת... אני למשל תמיד הייתי אוכלת בבקרים כי ככה אמרו לי, פתאום שמתי לב שאני לא רעבה בבוקר ומאז אני לא אוכלת ארוחות בוקר. לא מזמן אירחתי בבוקר ואכלתי ארוחת בוקר, הבטן כל כך כאבה לי אחרי זה, זה פשוט לא בשבילי.
עקרון האצבע באיך שהצלחת שלכם אמורה להראות זה חצי צלחת חלבון+שומן וחצי צלחת ירקות (אם אוכלים פחמימות אז כדאי לא בכל ארוחה ונגיד רבע צלחת פחמימה).




למען האמת, הפליאו לא חידש לי את עניין החלבון, כל חיי הבוגרים ידעתי שתזונה נכונה היא מבוססת חלבון ושפחמימות ממכרות ולי באופן אישי עושות רע. מנפחות וכאבי בטן וכל הזמן סבלתי ממיגרנות, כאבי בטן, צרבות ולאכול בחוץ בכלל לא היה אופציה כי זה תמיד נגמר בכאבי בטן. וגם בעניין השומן תמיד ידעתי שאין מה לפחד משומן ובעוד שחברותיי אכלו חזה עוף יבש אני אכלתי בשר אדום לא מעט, אם כי לא כמו בכמויות שאני אוכלת כיום. אכלתי תזונה מבוססת חלבון במשך שנים לפני הפליאו אבל לא נמנעתי מפחמימות ומאוכל מעובד ברמות שאני היום , למשל כן אכלתי פסטרמה בלי חומרים משמרים וכו' שנמכרת בסופר. היום אם יש ברשימה יותר מבשר ותבלינים אני לא נוגעת בזה. ואני קונה תבלינים ותערובות תבלינים שאין בהם גלוטן וסויה, כן! דוחפים לכם גלוטן וסויה לתבלינים! (ממליצה לרכוש מ התבלינים של איילת שהם מדהימים)
מה שקרה זה שבשלב מסויים נכנסתי להריון ובמשך כל ההריון לא יכולתי להריח חלבונים מאף סוג. הייתי טבעונית במשך 9 חודשים אבל גם ירקות עשו לי בחילה ומה שהצלחתי לאכול היה רק פסטה בלי כלום וצנימים. זה כמובן גרם לי לכאבי בטן, אז בעצם בקושי אכלתי בהריון אבל המעט שאכלתי היה פחמימות. אחרי 9 חודשים כאלו גם כשחזרתי לאכול בשר לא יכולתי להפסיק עם הפחמימות, במיוחד שההנקה פתחה אצלי רעב מטורף שמעולם לא חוויתי.

לקח לי הרבה זמן להחליט שהבית הופך לפליאו ועשיתי את המעבר בהדרגתיות. סיימנו את כל הלחם והפסטות  (כי כואב לי לזרוק) ואז הפסקתי לקנות. התחלתי לקנות יותר ויותר בשר,דגים וביצים ועדיין קניתי מוצרי חלב "רגילים" ושתייה מתוקה. לאט לאט העפתי את כל הדברים ועברנו לפליאו 100%. אני לא אגיד שאין לי נפילות כי יש לי וכמעט לכל פליאוליט יש, זה טבעי כי אנחנו בכל זאת חיים בעולם המודרני וחשופים לפיתויים האלו כל הזמן, אבל בהסתכלות כללית השיפור הוא עצום. בעלי ירד 9 ק"ג, אני ירדתי את כל משקל ההריון, איבדתי 2 מידות, 10 ס"מ במותניים ובקו הטבור, נעלמו לי המיגרנות וכאבי הבטן וגם העור היבש של החורף לא הגיע השנה. אחד החששות שלי היה שהקניות יתייקרו אבל הן ממש לא. להיפך אפילו... ברגע שאוכלים מסודר ונקי אין ברשימת הקניות הרבה דברים, ואפילו מבזבזים פחות. בזמן האחרון בעלי אפילו נגמל מבירה כי גילנו שיש סיידר תפוחים מטורף וטעים שהוא פליאו לגמרי.



אמרתי בהתחלה שפליאו זה אורח חיים והתכוונתי לזה. פליאו מדבר לשאוף לחזור לאורח חיים קדמוני גם באיך שאנחנו חיים ואיך שאנחנו מתאמנים. מבחינת החיים יש שאיפה להוריד לחצים ובשעות הפנאי יותר לצאת החוצה, לחוות אנשים ואת הטבע והעולם סביבך. הפליאו בישראל יצר קהילה מהממת ומגוונת. יש בפייסבוק אינספור קבוצות, אני חברה בכמה וכמה מהן ומה שמקסים זה שנפגשים בשווקי פליאו בימי שישי ומהר מאוד זה הופך להיות למין מפגש שבטי פעם בחודש וזה כיף מאוד! יש אוכל טעים, אנשים נחמדים ואווירה טובה. זאת קהילה לכל דבר וזה משהו שבהחלט חסר בחיים המודרניים. אני ממש ממליצה על השווקים שבמרכז שרונה השוק הבא הוא רגע לפני פורים. ומה שטוב שם זה שבשוק יש את חנות הפליאו של רמי שבעצם הוא אחד ממקימי השוק. המחירים שם זולים משמעותית מהשווקים התל אביבים וגם תמהיל האנשים נחמד :)

לעניין הספורט. בפליאו מאמינים יותר בסגנון אימון שנקרא "קרוספיט" ובכלל בהרמת משקלים ואימוני כוח והתנגדות. אירובי? חשוב, אבל במינון הגיוני ונמוך יחסית. יותר מוביליטי ואימוני אירובי שמשלבים גם עבודה על כוח מתפרץ. ספרינטים ולא מרתונים. פה כן מדברים על האדם הקדמון ואומרים רגע, האדם הקדמון רץ בעיקר כשהוא היה צריך לברוח ממשהו או לצוד משהו, כלומר ספרינטים או ריצות דיי קצרות, אבל הוא בהחלט היה עסוק בלהרים דברים כבדים ובלשבת בישיבה שפופה, כריעה. מדברים על גמישות, על עבודה מול משקל הגוף. בגלל שהתזונה מבוססת חלבון, קל יחסית להתחטב כשאוכלים כך ומתאמנים, התזונה מכוונת לשם ולא סתם הרבה חבר'ה הם לא סתם רזים, הם חטובים ומהממים. אני לא מתאמנת הרבה ולא מרימה בכלל כרגע(מרגישה קצת אבודה למען האמת) אבל לחלוטין מרגישה שעליתי במסת השריר ושאני מאוד חטובה ואני זוקפת את זה לזכות האוכל.



קצת תמונות של אוכל כי אי אפשר בלי...



אסאדו זה הנתח האהוב עלי. הכנה מהירה בבית וטעים רצח.



בכל הפליאו הזה הכרתי את קובי שבתאי שהוא שף מהמם שעושה סדנאות בישול. בישלתי איתו פעם אחת והיה מושלם. אני ממליצה בחום.




השורה התחתונה היא שעבורי פליאו היה הדבר הכי נכון שעשיתי. לי זה מושלם לחלוטין. כתבתי פוסט על זה רק כי ביקשתן ממני, אני לא תזונאית ולא איזו מומחית, יש המון חומר, באמת המון, אני ממליצה לקרוא ולחקור ולהבין את ההיגיון מאחורי הדברים כי ככה יהיה לכן הרבה יותר קל להתמיד. הדבר שבעייני הכי מהמם באורח החיים הזה הוא קודם כל הקהילה. שנית, בקהילה הזאת הקולות של האנשים הכי מבינים ומשפיעים מדברים יותר על בריאות מאשר ירידה במשקל שזו אג'נדה מדהימה. מצאתי בית שבו אפחד לא אומר שאני לא בריאה כי אני שמנה ואף אחד לא מדרבן אותי לרזות. וגם מי שמנסה לרדת במשקל בפליאו, זאת לא דיאטת הרעבה. הנשים האלו דופקות סטייקים לארוחת בוקר ועדיין מרזות. הן לא סופרות קלוריות ולא עסוקות בהתחשבנויות אינסופיות וזה פשוט נהדר בעייני.

זהו להיום, מקווה שנהנתן, אני כרגיל זמינה לשאלות ועונה לכולן.

 נשיקות,
זוהר

19 תגובות:

  1. יאייייי כמה חיכיתי !!! מה התחליפים למי שלא נוג במוצרי חלב וביצים כמוני ?

    השבמחק
  2. איך את מסתדרת עם אוכל לעבודה?
    כל האג מאפין וריח בייצים דוחים אותי..ממש בעיה.
    ומה עם ארוחות בחוץ?
    ארוחות מהירות??
    כל אלו מקשים עלי את ההתמדה..

    השבמחק
    תשובות
    1. יש מסעדות שהן פליאו וגם בכאלו שלא בוחרים את הדברים הנכונים ומבקשים שישתמשו בשמן זית או חמאה, בלי רטבים שהם יותר מלימון ושמן זית. זה דווקא ממש ממש פשוט. ולגבי אוכל לעבודה אני סבבה עם ביצים, ירקות, שמנת של פעם או קבנוסים ונקניקים.

      מחק
  3. מה זה הסיידר תפוחים הזה אפשר פרטים?

    השבמחק
    תשובות
    1. שמתי לינק לעמוד שלהם, תיכנס.

      מחק
    2. שמתי לינק לעמוד שלהם, תיכנס.

      מחק
  4. לחם אסור בכל מכל סוג?

    השבמחק
    תשובות
    1. ברור. זה כלל יסוד. לא יחסר לך תאמיני לי.

      מחק
    2. אני צמחונית המון שנים, ובכל זאת לא דילגתי (אלא על התמונות של האוכל...): א. כי אני אוהבת את הבלוג שלך ב. כי רציתי לדעת סוף סוף מה זה הפליאו הזה שאני שומעת עליו לאחרונה יותר ויותר ג. (ואולי זו צריכה להיות הנקודה הראשונה) כי אני מאמינה שאיש באמונתו יחיה.
      היה מעניין להיחשף לגישה נוספת! תודה זוהר יקרה :))

      מחק
    3. יש קומבינות עם הלחם
      אפשר להכין לחם מחמאת שקדים וזה פליאו
      קישור למתכון:
      http://etgarkadmoni.com/2012/11/%D7%9C%D7%97%D7%9D-%D7%94%D7%A4%D7%9C%D7%99%D7%90%D7%95-%D7%94%D7%9B%D7%99-%D7%98%D7%95%D7%91-%D7%A9%D7%AA%D7%90%D7%9B%D7%9C%D7%95/

      מחק
    4. אורנה תודה!
      ולאנונימי - לא נכון. לחמים כשרים פליאו מאוד לא מומלצים. לא באופן קבוע.

      מחק
  5. מעניין אותי איך זה מסתדר עם תזונת הילד...אני ממש חושבת לעבור לתזונה הזאת ואשמח לנקות את הבית...איך זה הולך עם ילדים?

    השבמחק
    תשובות
    1. הולך מעולה. בגן אני לא מתערבת, בבית אוכלים רק פליאו

      מחק
  6. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  7. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק